اثربخشی کاربرد روش حل مسئله بر درک تغییرات اقلیمی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 استاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج. ایران

3 استادیار، مرکز ملی تحقیقات شوری، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، یزد، ایران

چکیده

در سال‌های اخیر، بحران‌های محیط‌زیستی و اقلیمی با هیچ مشکل جهانی دیگر، قابل مقایسه نبوده است. در واقع، تاکنون هیچ مشکلی این چنین بر تمام مسائل عصر و سیاره ما، اثرگذار نبوده است. در این بین، نوسان‌های اقلیمی از جمله خشکسالی، که به‌عنوان یکی از بلایای طبیعی، هرازگاهی مناطق مختلفی را تحت‌تاثیر قرار داده، خسارت‌های فراوانی از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط‌زیستی به بار می‌آورد. نهاد آموزش عالی، نهادی است که انتظار می‌رود با ارایه آموزش‌های مناسب، آگاهی لازم برای درک تغییرات اقلیمی و در نهایت ایجاد امنیت غذایی پایدار را ایجاد نماید. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش به شیوه حل مسئله بر درک تغییرات اقلیمی دانشجویان انجام شد. جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند که از میان آنها 97 نفر (گروه کنترل 30 نفر و گروه آزمون 67 نفر) در این پژوهش مشارکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته در قالب طیف پنج سطحی لیکرت (خیلی‌کم=1؛ خیلی‌زیاد=5) بود که در دو نوبت (قبل و بعد از مداخله آموزشی) توسط پاسخگویان تکمیل شد. پایایی ابزار پژوهش توسط آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد (0/86) و برای تایید روایی آن نیز از پانل متخصصان استفاده گردید. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون من‌وایتنی نشان داد قبل از مداخله آموزشی میانگین نمره درک تغییرات اقلیمی گروه کنترل و آزمون تفاوت معناداری نداشت اما بعد از اعمال مداخله آموزشی تفاوت معناداری بین میانگین نمره دو گروه مشاهده شد. به‌طوری‌که گروه آزمون به لحاظ شاخص میانگین، نمره درک تغییرات اقلیمی مطلوب‌تری داشتند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مداخله آموزشی منجر به بهبود درک تغییرات اقلیمی گروه آزمون شد. از این‌رو، پیشنهاد می‌شود در راستای بهبود و ایجاد درک تغییرات اقلیمی افراد جامعه و به‌طور خاص دانشجویان کشاورزی که در آینده پیوستگی بیشتری با تولید و امنیت غذایی دارند به اهمیت و نقش آموزش‌ها در درک تغییرات اقلیمی توجه و واحدهایی در برنامه آموزشی دانشجویان در این راستا گنجانده شود.

کلیدواژه‌ها