بایسته‌های برنامه یادگیری افقی در دوره‌های آموزشی - ترویجی با استفاده از تکنیک دلفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی. اراک

چکیده

در عصر حاضر، یادگیری مادم­العمر و ایجاد جامعه یادگیری از ضروریات توسعه و پیشرفت هر کشوری است. برای دستیابی به چنین جامعه‌ای، اجرای برنامه یادگیری افقی و کسب تجارب و دانش بومی بهره‌­برداران عرصه کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع رشد سریع علوم و آثار و پیامدهای آن­ها، موجب طرح ایده جامعه و شبکه‌‏های یادگیری؛ همچنین یادگیری افقی شده است. بر این اساس، در این مقاله به تدوین، تدقیق و پالایش شاخص‌­های تاثیرگذار در استفاده از برنامه یادگیری افقی در برنامه­‌های آموزشی- ترویجی و تدوین مدلی در این زمینه به کمک تکنیک دلفی پرداخته شده است. با استفاده از این تکنیک، پژوهشگر به جمع‌­آوری نظریه‌­های حلقه هفت نفره­ای از متخصصان موضوعی با روش گلوله برفی در دو مرحله به‌صورت مصاحبه و پرسشنامه پرداخت. سپس داده­‌های حاصل از توافق متخصصان مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها نشان داد که دسته‌­های «پژوهش» شامل شاخص­‌های نیازسنجی و رفتارشناسی بهره‌­برداران، «روانشناختی» شامل شاخص‌­های تقویت حس همدلی و اخذ نظرات افراد در تصمیم­‌گیری، «آموزش» شامل آموزش تخصصی بهره­‌برداران و آموزش تخصصی تسهیلگری مروجان و دسته »فضای آموزش» در استفاده از برنامه یادگیری افقی در برنامه­‌های آموزشی ترویجی از سوی متخصصان حائز اهمیت شناخته شده‌­اند. در واقع با به‌­کارگیری برنامه یادگیری افقی در دوره‌­های آموزشی- ترویجی می­‌توان به شناسایی و جمع‌­آوری تجارب جوامع محلی پرداخت و با در اختیار قرار دادن این تجارب ارزشمند در بین سایر بهره‌­برداران، گامی در جهت شرکت دادن افراد محلی در توسعه پایدار مناطق خود و گسترش جامعه یادگیری برداشت.

کلیدواژه‌ها