حوزه‌های کارکردی برخوردار از مزیت‌نسبی برای نقش‌آفرینی کشاورزان تجاری در نظام ترویج کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ تهران؛ ایران

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی اولویت‌های کارکردی برخوردار از مزیت نسبی به‌منظور کنشگری کشاورزان تجاری در یک نظام ترویج کشاورزی تکثرگرا انجام شده است. از ایـن‌رو، بـه لحـاظ هـدف کلـی در شـمار تحقیقـات کاربـردی جای می‌گیـرد. از منظر روش‌شناسـی، دیدمان آمیختـه مـدنظـر قرار داشته و روش انجام تحقیق بر انجام مصاحبه‌های نیمه ّ ساختارمند در فاز کیفی؛ و پیمایش توصیفی در فاز کمی مبتنی بوده است. جامعـه تحقیـق در بخـش کیفـی، 28 نفر از خبرگان را در بر داشت که همگی آنها با استفاده از تکنیک نمونه‌گیری گلوله‌برفی مورد انتخاب قرار گرفتند. تحلیل داده‌های کیفی نیز با کاربست روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش را 45 نفر از خبرگان کلیدی مطلع نسبت به حوزه‌های موضوعی مورد بحث تشکیل می‌دادند. تمامی افراد این گروه نیز به روش غیراحتمالی گلوله‌برفی مورد انتخاب قرار گرفتند. بر اساس یافته‌ها، حوزه‌های کارکردی برخوردار از مزیت نسبی برای خدمات‌رسانی کشاورزان تجاری در قالب یکی از کنشگران نهادی مؤثر برای پایه‌ریزی یک نظام ترویج کشاورزی تکثرگرا، در قالب چهار طبقه اصلی شامل «تدارک آموزش‌های ترویجی و خدمات مشاوره‌ای ویژه بهره‌برداران در حوزه توسعه زنجیره‌های ارزش پیش و پس از مزرعه و تولید ارزش افزوده»؛ «تدارک خدمات مشاوره‌ای و اجرایی در حوزه توسعه بازار نهاده‌ها و محصولات کشاورزی»؛ «تدارک خدمات مشاوره‌ای و اجرایی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی»؛ و در نهایت «مشارکت در زمینه اجرا و مدیریت طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با حوزه کاری نظام خدماتی ترویج کشاورزی نظیر انجام مطالعات سازگاری» شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها